Sigurni na putu

Iščekujući prinovu većina roditelja razmišlja o kupovini kolica, kreveca i opreme, a ispušta iz vida da je auto-sedište jedna od najvažnijih stvari. Ono će omogućiti da se dete bezbedno prevozi gde god da krenu. Auto-sedišta bukvalno spasavaju živote mališana.

Uprkos tome roditelji u Srbiji i dalje često kupovinu ovog važnog dela opreme shvataju kao nepotreban trošak. A svaki roditelj treba da zna da samo pravilno korišćenje dečjeg auto-sedišta uvek i u svakoj situaciji vožnju njihove dece čini bezbednom.

No, brojke najbolje govore. Naime, istraživanja pokazuju da se pravilnom upotrebom auto-sedišta smrtnost dece pri sudarima smanjuje za više od 50 odsto, a smrtnost novorođenčadi čak za oko 70 odsto!

Kako odabrati kvalitetno sedište za bebu

Kupovina auto-sedišta nije uvek tako jednostavna kao što deluje. Pri njegovoj kupovini najvažnije je proučiti propise i informisati se da li je ono usklađeno sa evropskim direktivama o bezbednosti – UN ECE R 44/04 ili (R129). Ove skraćenice zapravo označavaju da auto-sedište poseduje atest bezbednosti izdat od Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu koja propisuje minimalni standard sigurnosti auto-sedišta.

Podjednako je važno i da sedište odgovara uzrastu, visini i težini deteta, te da može pravilno i bezbedno da se montira u automobil. Jedino na taj način auto-sedište može potpuno da zaštiti dete. Sedište, takođe, ne treba da je starije od roka trajanja koji određuje proizvođač u uputstvu koje se dobija uz njega.

Preporuka je i da se, ukoliko ste u mogućnosti, sedište isproba pre kupovine, jer se dešava da neka ne mogu da se montiraju u određene modele automobila. Neki stariji modeli automobila čak uopšte nemaju fabrički ugrađene zadnje pojaseve, ali se oni mogu naknadno kupiti i ugraditi. Ukoliko pojasevi mogu da se ugrade naknadno, to znači da je postojala priprema za njih i ako se to uradi u ovlašćenom servisu, onda je to isto kao i da su fabrički ugrađeni. Postoje, nažalost, automobili u koje se ne može ugraditi pojas na zadnjem sedištu i oni nisu bezbedni da se u njima prevoze putnici pozadi, iako naš zakon (još uvek) dozvoljava. 

Koju veličinu odabrati?

Prema regulaciji R 44/04 auto-sedišta se dele u nekoliko uzrasnih grupa:

  • Grupa 0: za decu telesne težine do 10 kg
  • Grupa 0+: za decu težine do 13 kg
  • Grupa I: za decu težine od 9 do 18 kg
  • Grupa II: za decu težine od 15 do 25 kg
  • Grupa III: za decu težine od 22 do 36 kg

Postoje i kombinovana auto-sedišta namenjena korišćenju više uzrasnih grupa, tj. duži vremenski period. Na tržištu se najčešće mogu naći kombinovana sedišta grupa 0/I (od 0 do 18 kg), i I/II/III (od 9 do 36 kg). Bitno je samo da ono uvek po veličini odgovara detetu. Na primer, čim teme deteta pređe gornju liniju auto-sedišta, treba ga zameniti većim. Roditelji ovde često greše jer misle da je dovoljno da detetu jednom kupe auto-sedište i da kasnije ne moraju da ga promene.

Grupa 0 i 0+

Ovo je najčešće prvo sedište koje roditelji kupe, barem bi trebalo da bude. Iako u Zakonu o bezbednosti saobraćaja nije eksplicitno navedeno, novorođenče ne treba da izađe iz porodilišta bez auto-sedišta u kojem bi bilo bezbedno smešteno.

Zakon i kazne kojima se preti onima koji nemaju auto- sedište učinili su da dosta roditelja ipak razmišlja o njihovoj nabavci. Ipak često, a najčešće zbog ograničenog budžeta, odlučuju se da preskoče prvu kategoriju, takozvano jaje. Neki od argumenata su da ga deca brzo prerastu, da će se prvih par meseci pritrpiti dok dete ne počne da sedi. Ova sedišta se uvek okreću u smeru suprotnom od vožnje. Na taj način vožnja je bezbednija, jer bebe nemaju formiranu muskulaturu i ako se vozi u pravcu kretanja, lako mogu da povredi vrat pri jačem kočenju. Da biste sedište okrenuli u smeru vožnje, potrebno je da se ispune neki uslovi:

  • da je dete dostiglo težinu od minimum 10 kg
  • da ima minimum 15 meseci
  • da samostalno hoda

ali stručnjaci generalno preporučuju da se dete što duže vozi u sedištu okrenutom suprotno od smera vožnje.

Grupa I 

Kod ovih sedišta principi bezbednog postavljanja su potpuno isti kao i kod najmanjih, samo što se montiraju u smeru vožnje. Da li je dete preraslo ovu grupu auto-sedišta određuje se na osnovu dva parametra: visine i težine (moraju se oba uzeti u obzir). Dete po visini nikako ne bi smelo da viri iz sedišta više od pola dužine glave.

Grupe II i III

Ova auto-sedišta su namenjena za veću decu, tešku najmanje 15 kilograma. Postavljaju se u smeru vožnje, a umesto pojasa u pet tačaka koristi se pojas vozila u tri tačke kojim se istovremeno vezuju i dete i auto-sedište. Naslon je uspravan, a pojas mora da leži pravilno preko deteta (preko sredine grudi, donji deo pojasa preko karlice). U ovakvim sedištima deca mogu da se voze sve dok ne postignu dovoljnu visinu da se pravilno vežu pojasom automobila, bez dodatnog sedišta.O

Montaža auto-sedišta i vožnja deteta 

Pravilno montiranje auto-sedišta 

Statistike pokazuju da uprkos zakonskim odredbama i dalje mali procenat roditelja koristi auto-sedišta. A od onih koji investiraju u njihovu kupovinu  malo njih zna da ih pravilno postavi u automobil, kao i da dete bezbedno veže u sedištu.

Što se tiče montaže auto-sedišta, veoma je važno da pratite uputstva proizvođača za montažu kao i ona za vezivanje deteta. Na svakom proizvodu piše za koju kilažu je predviđen i na koji način se montira. Odojčad, obično do godinu dana starosti ili makar do 10 kilograma težine, voze se okrenuta suprotno od smera kretanja auta, i to je bezbednosno od ogromne važnosti. Ni najbolje auto-sedište ne znači mnogo ako dete u njemu nije pravilno vezano, i to svaki put kad se vozi, bez obzira na razdaljinu! Uz auto-sedište se dobija uputstvo proizvođača i njega treba pažljivo ispoštovati prilikom montaže i stavljanja deteta u sedište kako bi sigurnost bila na najvišem nivou. Neka istraživanja pokazuju da roditelji, nažalost, u skoro 90 odsto slučajeva auto-sedišta koriste potpuno nepravilno!

Što se tiče montiranja sedišta grupe 0 i 0+, da bi bila pravilno montirano naslon mora da bude pod uglom od 45º naspram tla. Ovo je važno kako bi se u slučaju naglog kočenja ili sudara izbeglo naglo naginjanje unapred i zatvaranje disajnih puteva deteta. Sedište treba da bude pričvršćeno pojasom automobila ili ISOFIX sistemom (ne na oba načina, osim ako u uputstvu ne piše). Kako bi proverili da li ste ispravno montirali auto-sedište, ono u delu gde je provučen pojas ne sme da se pomera više od 2 cm levo-desno.

Veoma je važno da zadnjica, trup, vrat i glava budu u istoj ravni, uz naslon. Između pojasa i ključne kosti bebe može da stane samo jedan prst. Ukoliko se auto-sedište postavlja na prednje sedište automobila (nije zakonom zabranjeno), obavezno morate da isključite vazdušni jastuk! Nepravilno je auto-sedište za bebu staviti na zadnje sedište poprečno, jer u tom slučaju ona nije bezbedna!

Deca niža od 150 cm ne mogu pravilno da se vežu pojasom automobila (da im donji deo pojasa stoji nisko preko kukova, a dijagonalni po sredini ramene kosti i grudnog koša) i zbog toga treba da se prevoze u dečjim auto-sedištima primerenim svom uzrastu. Osim dece koja moraju biti u odgovarajućim auto-sedištima, i ostali putnici u automobilu moraju uvek da budu vezani, i na prednjem i na zadnjem sedištu. Jer, nevezani putnici prilikom sudara svojim telom mogu ozbiljno da povrede pa i usmrte ostale putnike, čak i ako su ovi drugi pravilno vezani.

U nekim modelima auto-sedišta pojasevi su sa tri kontaktne tačke (po jedna na ramena i jedna u preponama), a u nekima s pet (po jedna na ramenima, po jedna na bedrima i jedna na preponama). Ako pojas autosedišta ima kopču na grudima (kod vezivanja u pet tačaka), ona mora biti tačno na sredini grudnog koša, nikako na stomaku ili vratu! Takođe, pojasevi ne smeju da budu uvrnuti, niti labavi. Za stariju decu važi pravilo da pojas mora da im ide preko središnje linije grudi, nikako preko stomaka ili vrata.

Najčešće greške pri montiranju auto-sedišta

Čak i roditelji koji se odluče da kupe auto-sedište, u najvećoj meri nepravilno ga upotrebljavaju. Prema stastikama sa besplatnih pregleda auto-sedišta, koje povremeno organizuju nevladine organizacije, čak 94 posto sedišta nepravilno se koristi ili nije pravilno postavljeno. Najčešće greške su:

1. Sedište nije pravilno pričvršćeno za automobil ili nije dovoljno učvršćeno (94 posto), ili pojasevi automobila ne prolaze predviđenom putanjom;

2. Dete nije pravilno vezano u sedištu, pojasevi nedovoljno zategnuti (98 posto) ili čak dete uopšte nije vezano pojasevima auto-sedišta, ili je vezano u zimskoj jakni/skafanderu, pa iako deluje da je zategnuto, prilikom sudara može da izleti iz pojaseva;

3. Sedište ne odgovara uzrastu deteta (najčešće su deca mlađa od godinu dana vezana u smeru vožnje, a ima i dece koja su visinom i težinom prerasla sedište u kome se voze).



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *